Hallo bloggers !
Op maandag 1 oktober en dinsdag 2 oktober 2012 hadden wij, de leerlingen van 1 BAKO en 1 BALO, muzische tweedaagse op het domein Merkenveld te Loppem-Zedelgem. Deze tweedaagse had als doelstelling om onszelf en de anderen beter te leren kennen en was ook de basis van ons proces tot kleuterleid(st)er.

De 2 dagen waren onderverdeeld in 5 verschillende sessies. Een sessie drama, muziek, beweging, beeld en muzische grondhouding. In de sessie drama leerden we onszelf uitleven in de groep, onze mimiek beheersen en kregen we enkele handige tips hoe we met kleuters moeten omgaan. Aan de hand van een geheugenspel leerden we ook de namen van onze klasgenoten kennen. Voor sommigen was dit een zware klus !
In de sessie muziek leerden we aan de hand van instrumenten of ons eigen lichaam muziek te maken en er een verhaaltje aan te koppelen. Dit verliep in het begin wat stroef, maar uiteindelijk waren er tal van originele en zeer mooie verhaaltjes of gedichtjes ontstaan.
Tijdens de sessie beweging hebben we de verschillen leren kennen tussen grote, kleine, lange, korte, stille en luide bewegingen. We hebben zeer leuke oefeningen gedaan die zeker bij de kleuters ook in de smaak zullen vallen. Bijvoorbeeld moesten we per 2 met één deel van ons lichaam ( vb. de schouders ) tegen elkaar lopen en dan grote bewegingen maken. Als je dan even rondkeek zag je enkele grappige taferelen !
Ook bij de sessie rond beeld zagen we enkele grappige beelden opduiken. Hier maakten we voor onze partner, aan de hand van allerlei soorten papier, kleefband en stiften, een nieuwe neus, nieuwe oren en een gek kapsel ! ( verwijzing naar foto onderaan )
Als laatste sessie was er nog muzische grondhouding. Hier kregen we tips om ons ritme in een liedje te behouden. Ook oefenden we dit met de namen van de klas en te klappen in onze handen.
Naast deze sessies konden we maandagavond ook nog kiezen tussen enkele keuzeactiviteiten. Zo konden we dansen, zingen of naar een film kijken. Ik koos om het eerste halfuur te dansen en erna te zingen. Een leuke combinatie ! Na de activiteiten kregen we nog even tijd voor ons zelf en om gezellig nog iets te drinken. En natuurlijk werd er ook gedanst !
Deze tweedaagse was voor mij een leerrijke en verrijkende uitstap. Ik heb mijn klasgenoten, maar ook de andere leerlingen van 1 BAKO en 1 BALO beter leren kennen. Dit was een superstart van mijn eerste jaar in het hoger onderwijs !
Groetjes,

Geen opmerkingen:
Een reactie posten